Åh nej, igen millioner til forskning i viden, som allerede eksisterer
Fredag d. 6. august udsendte via.ritzau.dk pressemeddelelsen, at Novo Nordisk donerer 20 millioner til forskere fra Aarhus Universitet til et 4-årigt forskningsprojekt, der skal undersøge, hvordan man kan styrke læsekompetencerne hos alle elever i folkeskolen. Men det er spild af både penge og tid. Jeg ved det allerede. I skal bare lytte på mig eller læse min nye, anmelderroste bog, der har afsæt i, hvordan danske lærere har opnået verdens bedste læseresultat i egen klasse, italesat ud fra international forskning.
Bogen handler om, hvordan hver dansklærer i grundskolen på præcis samme måde kan motivere alle elever i egen klasse til et hyppigt højere læseniveau gennem undervisningen og det resulterer logisk nok i, at hele klassen opnår et højt niveau, som er det bedste læseresultat man kan opnå i hver klasse. Det betyder nemlig, at hele klassen er blevet dygtige læsere, for eleverne kommer op på det høje niveau, som i diverse læseundersøgelser som PISA og PIRL kaldes for niveau 5 og 6. PISA og PIRLS inddelte niveauer kan man se på nettet. Derfor er udviklingen af et hyppigt højere niveau for alle elever gennem undervisningen den sikre vej til bedre læsekompetencer for alle elever i folkeskolen!
Verdens bedste læseresultat står også på nettet, i sammenfatningen af læseundersøgelsen PIRL 2011 side 6, som er bestilt af Undervisningsministeriet og udført af danske forskere. Der står også, at niveauet i klasserne er højere end Danmarks rollemodeller i læsning, Singapore og Finland.
Derfor er der ikke brug for penge og tid til mere forskning, men penge og tid til at sikre dette.
Spørg, hvis der er noget du/I ikke forstår, og hjælp med at formidle budskabet, så lærerne endelig kan komme i gang med at lære eleverne at blive rigtig gode læsere, som 96 pct. har potentiale til på denne måde. For eleverne, lærerne, skolen og samfundets skyld.
Fakta
Min bog hedder:
180 skridt der fører til stor læselyst og dygtige læsere
– og giver faglig inklusion, trivsel og mønsterbrydere
DBC (Dansk Biblioteks Center) gav 1. udgave af bogen denne anbefaling i september 2020:
”Rigtig store anbefalinger til læringscentre. Alle skoler bør have denne bog stående. Folkebiblioteker kan med fordel også havde den på hylden”.
På dette link ses bogens første 12 sider i 2. udgave fra juli 2021:
Kommentarer