Aarhus By

Aarhus Teater udskyder premiererne på Romeo & Julie og Sandmanden

Foto: Per Arnesen/Yellow1.dk

Corona har for alvor gjort sit indtog på Aarhus Teater med 46 smittede siden 1. januar. Det betyder, at prøverne på Shakespeares ROMEO & JULIE og Lollikes dramatisering af SANDMANDEN aktuelt ikke kan gennemføres. Dermed ser teatrets ledelse sig nødsaget til at udskyde de to premierer til hhv. 10. februar og 22. februar. Samtidig aflyser teatret helt den publikumsinvolverende forestilling TIL DE LYSE MORGENER, der må udskydes til et senere tidspunkt. Til gengæld fastholdes urpremieren på monologen THE SUPREME GENTLEMAN d. 5. februar.

Det har desværre vist sig umuligt at gennemføre prøverne på Store Scene og Scala.

I skrivende stund er 19 ud af et cast på 20 på Romeo & Julie og 6 ud af 9 medvirkende på Sandmanden hjemsendt med corona, og derfor må premiererne udskydes.

Teaterdirektør Trine Holm Thomsen fortæller:

– Vi er som mange af vores kolleger i teaterbranchen hårdt ramt af covid-19. Vi har krav til de medvirkende på produktionerne om gyldigt coronapas og daglige tests, vi er ekstremt påpasselige med sikkerhedsforanstaltningerne og alligevel har virus sneget sig ind i vores prøvelokaler. Derfor har vi måttet hjemsende størstedelen af de medvirkende på Romeo & Julie og Sandmanden og kan først genoptage prøverne, når alle er raskmeldt igen. Det betyder desværre, at vi er nødsaget til at udskyde premiererne på de to forestillinger for at have tid til at færdiggøre dem.

Det er dog et lys i mørket, at vi trods alt kommer til at præsentere forestillingerne for publikum, og så må vi leve med, at spilleperioden reduceres, fordi det ikke er muligt for os at forlænge den. Det er også glædeligt, at det ser ud til, at vi kan fastholde den oprindelige spilleplan på Nanna Cecilie Bangs uhyggeligt aktuelle forestilling om incels – The Supreme Gentleman.

Direktør Allan Aagaard fortsætter:

– Som situationen ser ud lige nu med aflyste forestillinger, forventer vi et tab på billetindtægter og nye corona-relaterede udgifter på ca. 2,5 mio. kr. Det er et stort beløb, som vil være meget svært at hente ind i resten af sæsonen. Vi har haft et fint forsalg, men billetsalget er nu helt forventeligt gået i stå og vi er håber meget at publikum hurtigt vil vende tilbage til teatersalene.

Vi gør alt hvad vi kan for at skabe tryghed om teaterbesøget og bl.a. er alle publikumsområder desinficerede inden hver forestilling. Vi sætter vores lid til at man snarest får detaljerne om hjælpepakker på plads, så vi kan kompenseres.

De publikummer, der har købt billet til en af de aflyste forestillinger på Romeo & Julie og Sandmanden, kontaktes direkte og får et gavekort, som vi håber bliver omsat til nye teaterbilletter.

FAKTA

ROMEO & JULIE

Aarhus Teater Store Scene

Ny spilleperiode: 10. februar – 11. marts (oprindelig premiere 3. februar)

Pressepremiere: 12. februar

Link til forestillingen på aarhusteater.dk

Dato for pressemøde annonceres senere

Oplev Aarhus Teaters to nye stjernefrø i sprødt samspil – Mette Klakstein, der i 2020 fik Reumerts Talentpris, spiller Julie, og Viktor Pascoe Medom spiller Romeo – flankeret af et fornemt hold af teatrets skuespillere. Et originalt norsk makkerpar tilføjer dramaet og de sceniske billeder nye dimensioner; den internationalt fremadstormende instruktør Maren Bjørseth og scenograf Olav Myrtvedt, der tidligere har høstet en Reumert for bedste scenografi i Shakespeares Helligtrekongersaften på Aalborg Teater. Med på scenen er Aarhus Teaters huskomponist Marie Koldkjær Højlund, dansere fra Holstebro Dansekompagni og Aarhus Teaters Kor, så vi tør godt love en storslået teateroplevelse.

SANDMANDEN

Aarhus Teater Scala

Ny spilleperiode: 22. februar – 19. marts (oprindelig premiere 9. februar)

Pressepremiere: 24. februar

Link til forestillingen på aarhusteater.dk

Dato for pressemøde annonceres senere

Forestillingen er en samproduktion Sort/Hvid og Holstebro Dansekompagni

– de planlagte premieredatoer i København og Holstebro fastholdes:

Sort/Hvid 1. april – 3. maj / Holstebro Dansekompagni 11.- 12. maj

Den står på vrangforestillinger, gåsehud og myrekryb, når Christian Lollike gendigter E.T.A. Hoffmanns mest berømte fortælling, Sandmanden fra 1817. Forestillingen er en urpremiere skabt i samarbejde Sort/Hvid og Holstebro Dansekompagni. Den prisbelønnede instruktør og dramatiker Jonas Corell Petersen, der blandt andet som husinstruktør på Nationaltheatret i Oslo, har stået bag en række særegne og meget roste forestillinger, sætter i scene. Scenograf David Gehrt, der senest brillerede på Scala med sin sanselige scenografi til Reumert-forestillingen Ordet, kreerer rum og kostumer, mens komponist-duoen Den Sorte Skole skaber forestillingens soundtrack.

På scenen får du skuespillere Andrea Øst Birkkjær og Lasse Steen fra Aarhus Teaters ensemble sammen med Frederik Mansø. Seks dansere fra Holstebro Dansekompagni, koreograferet af Marie Brolin-Tani, fuldender setuppet til denne angstfulde og pirrende fortælling om magtforholdet mellem mennesker og teknologi.

THE SUPREME GENTLEMAN

Urpremiere Aarhus Teater Studio 5. februar – 3. marts

Link til forestillingen på aarhusteater.dk

Forestillingen produceres i samarbejde med Betty Nansen Teatret.

Planlagt premiere Balkonscenen, Betty Nansen Teatret 15. februar med et andet cast.

Nyskrevet monolog om incels og (selv)had. I 2020 oprullede politiet en international sag med mindst 145 ofre fra især USA og England. Kvinder og mindreårige piger, der på det mørke internet var blevet udsat for ydmygelser og mishandling af en gruppe mænd, der hader kvinder. Og lige nu ruller en retssag herhjemme om planlagte skoleskyderier og drab af unge piger i Østjylland. 

Aarhus Teaters Jacob Madsen Kvols står alene på scenen i Nanna Cecilie Bangs ætsende monolog. Aarhus Teaters huskunstner, Nathalie Mellbye, står for scenografien og vil færdiggøre forestillingen med afsæt i Liv Helms instruktion.

TIL DE LYSE MORGENER

Aflyses – skulle have spillet på Studio 27. januar – 19. februar.

Forestillingen opsættes på et senere tidspunkt. 

Link til forestillingen på aarhusteater.dk

TIL DE LYSE MORGENER giver os lov til at mærke alt det, vi længtes efter, da verden var lukket ned. Det er en hyldest til de fester, der ikke stopper, før solen står op. Hvor vi sammen skråler og danser os svedige og bevæger os dybt ind i ekstasen, mens vi tænker: Hell no, jeg tager aldrig hjem, jeg vil danse for evigt!

Teaterdirektør Trine Holm Thomsen siger om aflysningen:

På baggrund af corona-situationen har vi set os nødt til at aflyse forestillingen Til de lyse morgener. Forestillingens grundidé var at vi skulle samles om alt det vi har savnet allermest under corona, med fokus på nærvær og intimitet. Det er tiden desværre ikke til. Vi håber at forestillingen kan produceres i en eller anden form i fremtiden.

Kommentarer