Ældre ægtepar fik franarret stort pengebeløb
Onsdag formiddag fik Østjyllands Politi en anmeldelse fra et ældre ægtepar på 76 og 79 år, der var blevet franarret en ganske stort pengebeløb af en person, der udgav sig for at have forbindelse til deres bank.
Den 79-årige mand fra Beder var blevet ringet op tirsdag aften ved 18-tiden af en person, der spurgte, om det var ham, der var i færd med at overføre penge fra sin konto. Da den 79-årige mand afviste dette, tilbød manden i telefonen at hjælpe ham med at standse overførslen.
Han spurgte den ældre mand, hvilken bank han benyttede, men det nægtede den ældre mand i første omgang at svare på. Manden i telefonen sagde, at han i så fald ikke kunne hjælpe dem, og den 79-årige mand oplyste herefter navnet på sin bank, og manden i telefonen sagde, at han straks ville omstille til den pågældende bank.
Den 79-årige mand mener ikke, at han på dette tidspunkt havde oplyst nogen form for koder til manden i telefonen, der dog kort efter både havde navnet på deres bankrådgiver og kunne oplyse hvor mange penge, der stod på deres konti.
Dette fik den 79-årige mand overbevist om, at vedkommende havde forbindelse til banken, og han gav herefter NEM-ID og diverse koder til manden i telefonen. Han sagde, at han straks ville tage hånd om sagen og hjælpe det ældre ægtepar, hvis bare de blev ved telefonen og holdt forbindelsen.
Kort efter bad den 79-årige mand om at få oplyst den pågældendes navn, men dette ønskede han ikke at oplyse og afbrød herefter forbindelsen. Senere på aftenen fandt ægteparret ud af, at der var hævet flere større beløb fra deres konti.
Østjyllands Politi opfordrer på det kraftigste til, at man aldrig giver kontooplysninger, koder, NemID eller lignende i telefonen. Hvis man er i tvivl om, hvorvidt der er tale om et reelt opkald, kan man evt. bede vedkommende i røret om at oplyse navn og afdeling, hvorefter man kan lægge på og ringe til virksomhedens hovednummer og spørge efter personen.
Kommentarer