Livsstil og forbrug

Black Friday: Unge danskere øjner online forbrugsfest

Flere forretninger har flyttet deres salg over i webshops for at undgå kødannelse under corona-krisen. Det betyder sandsynligvis i følge en undersøgelse lavet af Nets, at salget til Black Friday bliver større blandt de unge.

Trods corona står den danske onlinehandel til at boome i år til Black Friday, og det skyldes især de unge, som viser størst interesse i at shoppe løs. Det viser en ny undersøgelse fra Nets.

Ved midnat natten til d. 27. november går tilbudskrigen officielt i gang på Black Friday, og meget tyder igen i år på, at der vil blive sat handelsrekord. En ny YouGov-undersøgelse fra Nets viser, at 52 procent af danskerne planlægger at gå på tilbudsjagt. Det er en lille stigning fra tidligere år.

Det er især de unge forbrugere, der ser ud til at stå bag de fleste indkøb. 72 procent af de 18-29-årige har nemlig tænkt sig at svinge kreditkortet på Black Friday.

– Black Friday kommer til at sparke julehandlen i gang hos forretningerne, og det er tiltrængt i denne corona-periode. Og det er blandt de unge, der er flest, der deltager. Det er positivt at se, fordi de unge normalt er hårdest ramt økonomisk, fortæller Natalia Laursen, marketingchef i Nets.

Unge øger salg på nettet

Det er især nethandlen, som er i fremgang på den store handelsdag. En tredjedel af tilbudsjægerne har nemlig tænkt sig at handle på nettet, imens kun 6 procent kommer til at shoppe udelukkende i fysiske butikker. Samtidig forventer 79 procent af de 18-29-årige at bruge flere penge på tilbuddene online frem for i fysiske butikker i år på grund af corona.

– Flere forretninger har flyttet deres salg over i webshops for at undgå kødannelse under corona-krisen. Det betyder sandsynligvis, at salget til Black Friday bliver større blandt de unge. Faktisk har næsten en tredjedel af de unge under 30 år planer om at shoppe mellem 50 og 75 procent mere ind online i år sammenlignet med 2019, forklarer Natalia Laursen og fortsætter:

– Netop på grund af corona ser det ud til, at den tidligere klassiske Black Friday i en endnu højere grad bliver erstattet af en Black Friday-uge. På den måde bliver det forøgede salg spredt over flere dage, så vi bedre modvirker smittekæder.

Fyrer feriepengene af

For at få gang i forbruget under corona-krisen har politikkerne på Christiansborg givet danskerne adgang til at indkassere tre ugers feriepenge. Det har fået næsten en tredjedel af de unge i aldersgruppen 18 til 29 år, som har fået deres feriepenge udbetalt i efteråret, til at ville købe flere tilbudsvarer på Black Friday.

– Undersøgelsen viser, at udbetalingen af feriepengene ser ud til at stimulere de unges forbrug på den store handelsdag. Og det er især julegaver, indkøbene bliver brugt til. 65 procent af danskerne under 30 år svarer nemlig, at de kommer til at shoppe julegaver, der indeholder alt fra tøj til skønhedsprodukter, siger Natalia Laursen.

Tøj, elektronik og skønhedsprodukter hitter

Tøj- og elektronikforretningerne kommer til at blive presset mest, når de yngste går i gang med at juleshoppe på Black Friday. 57 procent af de unge mellem 18-29 år har tænkt sig at købe tøj, sko eller accessories, imens 47 procent af dem kommer til at shoppe elektronisk udstyr. Skønhedsprodukter står dog også højt på de unges indkøbsliste, da næsten hver tredje går efter det.

– Tøj og elektronik ser ud til at være favoritterne hos de unge, og det er også de tendenser, vi har set de foregående år, fortæller Natalia Laursen.

Kommentarer