Samfund

Corona har banet vejen for den digitale fagforening

Erfaringer fra corona-nedlukningen har skabt nye veje til digital medlemskontakt- og service til elektrikerne i Dansk El-Forbund.

Virtuelle temamøder og virtuelle dialogmøder er blot et par eksempler på de digitale medlemstilbud, som corona-nedlukningen har banet vejen for som erstatning for den fysiske medlemsservice- og kontakt i Dansk El-Forbund (DEF), skriver fagbladet Elektrikeren.

Den teknologiske udvikling stiller krav til elektrikernes faglige kompetencer. Derfor afholder DEF’s lokalafdelinger løbende ’temamøder’ om faget og teknologien. Men under corona-nedlukningen af landet har det ikke været muligt for fagforeningen at afholde de sædvanlige fysiske medlems- og temamøder, som derfor er blevet erstattet af ’virtuelle temamøder’, som har kunnet ses live via kommunikationsplatformen Teams. Her deltog flere end 200 DEF-medlemmer, da to virtuelle temamøder i februar blev afholdt i samarbejde med Sikkerhedsstyrelsen. 

Et andet digitalt koncept, som har set dagens lys i DEF under corona-krisen, er ’virtuelle dialogmøder’, hvor medlemmerne via Teams har fået mulighed for at gå i dialog med producenter i elbranchen om produkter og komponenter i elektrikernes hverdag. Det første afholdes i næste uge, og hvis medlemmerne tager det nye digitale koncept til sig, er der mange flere i vente fremover, fortæller organiseringskonsulent Peter Røntved Andersen, der spår, at fagforeningens digitale medlemstilbud er kommet for at blive.

– Dialogmøderne er et led i en større digitaliseringsstrategi, hvor vi forsøger at nå endnu flere medlemmer og få dem til at benytte sig af fagforeningens tilbud, når det gælder teknologier og faget, siger Peter Røntved Andersen.

Ifølge teknisk konsulent Martin Mortensen, der står bag afholdelsen af de virtuelle temamøder og dialogmøder, har forbundet brugt tiden under corona til blandt andet at få erfaringer med, på hvilke tidspunkter det bedst passer ind i medlemmerne dagligdag at benytte sig af de digitale medlemstilbud.

– Den viden kan vi bruge til at gøre det endnu nemmere fremover for elektrikerne at gøre brug af DEF’s digitale tilbud, siger Martin Mortensen.

Kommentarer