Kultur

Den 2. februar 2022 inviterer museet KØN i selskab med bl.a. kulturrådmand i Aarhus, Rabih Azad-Ahmed, til indvielsen af den nu færdige skulptur AGAPE.

Åbent event og fri entré mellem kl. 14.30-16 – alle er velkomne!

Aske Jonatan Kreilgaards skulptur er udformet som en 3.5 meter høj nøgen ammende mand. Den har allerede vakt provokation og skabt debat i medielandskabet og vil pryde museets forhal indtil juli 2022.

Multikunstneren Kreilgaard har i anledning af Mændenes Internationale Dag 19. november været artist in residence på museet, hvor han i dialog med museets besøgende har sat fokus på sårbarhed og maskulinitet. 

Program for indvielsen af AGAPE d. 2. februar 2022

KØN | Domkirkepladsen 5, 8000 Aarhus C.

– Klokken 15:00 – Velkomst v. museet

– Klokken 15:05 – Artist talk v. Aske Kreilgaard 

– Klokken 15:15 – Indvielsestale v. Kulturrådmand Aarhus, Rabih Azad-Ahmed

– Klokken 15:25- Reception i KØN Café med musik v. Gustav Blaabjerg 

Værket AGAPE sætter sig i kontrast til den klassiske græske skulpturs udformning ved at fremtræde som en hybrid mellem maskuline og feminine kropstræk. Skulpturen bryder således med traditionelle kønnede karaktertræk og mulighedsrum og tilbyder en ny nærende maskulin identitet, hvor femininitet og maskulinitet kan spille sammen.

Den ammende og nærende mand retter fokus på kønnenes mellemrum, og sætter spørgsmålstegn til, hvad manden skal være og kunne. Med nyklassicistiske referencer til det antikke ord ’agape’, der i dets græske oprindelse betyder ’ubegrænset kærlighed og affektion’, leder værket tankerne hen på den moderne mands renæssance.

Hvor maskulin styrke førhen oftest har været portrætteret som ødelæggende, voldsom og kampklar, kommer styrken her til udtryk gennem nærvær, ømhed og omsorg overfor det nye liv – en ny generation. Med andre ord sætter værket lighedstegn mellem sårbarhed og mod i en flydende kønsforståelse og kan dermed både læses ind i spirituelle såvel som politiske sammenhænge.

Skulpturens materialitet er delvist 3Dscannet ud fra kunstneren og kunstnerens kærestes egne kroppe og blotter herved også kunstnerens egen sårbarhed. Agape mimer marmorens usårlige overflade – dog i et plastisk og let, men stadig stærkt materiale. Værket sætter dermed fokus på sig selv som et digitalt reproduktivt værk, der, ligesom renæssancens kunstneriske afbildninger af kroppen, repræsenterer en ny og stadig formbar tidsalder for mennesket både teknisk og spirituelt. 

Aske Jonatan Kreilgaard (f. 1992) er multikunstner, foredragsholder og social iværksætter af blandt andet NGO’en Refugee Youth Service for uledsagede flygtningebørn. 

Kommentarer