Erhverv

Et anderledes vækstår

Foto: Mikkel Jönck Schmidt.

Som mange andre virksomheder gik Aarhus Havn ind i 2020 med optimisme og forventning om fortsat vækst og udvikling. Da pandemien ramte Europa og verdensmarkedet, var det forventeligt, at Aarhus Havns omsætning ville vise vigende tendenser. Men virkeligheden viste sig anderledes, idet virksomheden i 2020 realiserede en fremgang i godsomsætningen på 3 pct. og et overskud af havnedriften på 71 mio. kr. Desuden fortsatte den stigende udlejningstendens, som Aarhus Havn også oplevede i både 2019 og 2018.

Hver dag året rundt blev der løftet mere end 25.000 tons gods over kaj – svarende til en omsætning på 9.248.000 tons gods i hele 2020. Heraf 623.000 containere (TEU), der i sig selv udgjorde en stigning på 8,5 pct. i forhold til året før. Det betyder, at Aahus Havn de seneste fire år har realiseret en vækst på containerområdet på intet mindre end 37 pct.

”Årsresultatet for 2020 viser, at Aarhus Havn er en velkonsolideret virksomhed, der ikke mister fodfæste i stormvejr. Som samfundsbærende infrastruktur var Aarhus Havn fuldt åben og tilgængelig 24/7 i hele 2020 på trods af coronapandemien, og vores driftsmedarbejdere mødte på arbejde hver eneste dag. Jeg synes, det har været et ualmindeligt godt og travlt år situationen taget i betragtning,” siger CEO Thomas Haber Borch.

Han peger dog på, at Aarhus Havn også har forretningsområder, der er mærket af pandemien. Det er fx tale om krydstogt og færger samt fast og flydende bulk, som i 2020 viste vigende tendenser. Til gengæld understreger han, at det gik langt bedre med udlejningsfrekvensen, som var tre gange så høj som normal.

Allerede tidligt under pandemien besluttede Aarhus Havn at fastholde sine investeringsplaner og de igangværende anlægsprojekter fortsatte relativt upåvirket af samfundssituationen. I alt investerede virksomheden 421 mio. kroner i nye anlæg og nyt materiel – herunder indkøb af ny mobilkran og ny bugserbåd, som begge bliver leveret i 2021.

”Vi færdigbyggede en ny færgeterminal til Molslinjen og opgraderede Østhavnsvej til en firesporet vej for at øge sikkerheden for både personbiler til/fra færgeterminalen og for de erhvervsmæssige havnetransporter. Faktisk gjorde vi, hvad vi kunne for at fastholde aktiviteterne og holde hånden under både vores kunder, leverandører og beskæftigelsen,” fastslår Thomas Haber Borch.

Med årets resultat har Aarhus Havn ikke bare fastholdt, men også udbygget sin position som Danmarks største erhvervshavn, landets største containerhavn og landets største offentlige bulkhavn.

Kommentarer