Samfund

Flere Aarhus-elever bliver henvist til specialundervisning

Antallet af folkeskoleelever, som går i specialklasse eller specialskole i Aarhus, er fortsat stigende. I alt er 1699 elever henvist til specialundervisning i dette skoleår, mens antallet i sidste skoleår var 1507. Det svarer til, at lige knap fem procent af alle elever nu går i specialklasse eller specialskole.

Ifølge Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge, er udviklingen ikke overraskende, da den følger de seneste års tendens i Aarhus, andre byer og på landsplan. Men situationen kalder på initiativer, påpeger Thomas Medom.

“Vi har brug for flere penge, åbenhed og for at gøre mere af det, vi gør i dag. Vi har i seks år arbejdet med Nest-klasser, hvor elever med vanskeligheder går sammen med almenelever, vi arbejder for at bygge bro mellem den almene og den specialiserede undervisning med nye mellemformer, vi arbejder fagligt og målrettet for stærke børnefællesskaber og vi ser på, hvordan vi kan styrke vores professionelle praksis omkring børnene i PPR. Det skal vi fortsat udvikle, ligesom vi er åbne for nye input til at skabe en bedre hverdag for børnene,” siger Thomas Medom, rådmand for Børn og Unge.

Udviklingen lægger pres på skolernes økonomi, da specialundervisning er dyrere end almenundervisningen og i et vist omfang betales af det samme budget. Stigningen i antallet af elever indebærer, at skolernes egen finansiering af specialundervisningen stiger fra 46 mio. kr. i 2020/21 til forventet ca. 70 mio. kr. i 2021/22.

“Skolernes opgave er at levere den bedst mulige undervisning til alle børn, og det siger sig selv, at flere lærere og pædagoger, mere tid og bedre kompetencer kan løfte det. Der er generelt brug for flere penge til skolerne, og udviklingen her er kun med til at forstærke behovet,” siger Thomas Medom.

Han har iværksat en nærmere analyse af specialundervisningsområdet, der skal omfatte både økonomi, kvalitet og organiseringen af tilbuddene, ligesom den skal forsøge at belyse årsagerne til den fortsatte stigning i antallet af børn i specialundervisningstilbud.

Kommentarer