Livsstil og forbrug

Forældre bør hjælpe deres unge uden om kopivarer på nettet

Knap hver femte ung mellem 15 og 24 år køber kopivarer uden at vide det. De risikerer både at udsætte sig selv for farer og at støtte organiserede kriminelle grupper, derfor bør forældre klædes bedre på til at hjælpe deres unge uden om kopivarerne.

Tal fra den europæiske varemærkemyndighed, EUIPO, viser, at 18 pct. af de danske unge mellem 15 og 24 år har købt kopivarer uden at ville det, når de har handlet tøj, sko, elektronik og makeup på nettet. Endnu flere har været i tvivl om, hvorvidt et produkt, de har købt, var ægte. Nemlig 27,6 pct. af de unge, mens 19,3 pct. af danskerne på tværs af alder har været i tvivl om, hvorvidt et produkt de har købt, var ægte eller falsk.

Det er altså svært for de unge, at gennemskue de falske varer. Engang var det mest luksusvarer som tasker, ure og solbriller, der blev ulovligt kopieret. Men i dag forfalskes nærmest alle typer af produkter – fx også kosmetik, legetøj, tøj, sko, accessories, lægemidler, reservedele til biler og elektronik og de falske produkter kan være farlige at bruge, da de kriminelle gerne benytter billige men sundhedsskadelige stoffer, ligesom forfalsket elektronik kan bryde i brand.

Så de unge risikerer både at udsætte sig selv for farer og samtidig risikerer de at støtte organiserede kriminelle grupper, som ofte også er involveret i andre typer af alvorlig kriminalitet som fx handel med narkotika, ulovlig våbenbesiddelse eller menneskehandel.

”Ulovligt salg af kopivarer er en så omfattende og lukrativ forretning, at de kriminelle bagmænd er skruppelløse i forsøget på at opnå profit.  Med den viden vi har om kopivarer, og det forhold at man risikerer at udsætte sig selv for sundhedsmæssige farer og at støtte organiserede kriminelle grupper, så burde det give anledning til samtaler mellem forældre og unge. Som med så mange andre forhold på de digitale medier, er indkøb på nettet også noget af det, vi bør hjælpe vores børn og unge med,” siger Barbara Suhr Jessen, sektionschef i Patent- og Varemærkestyrelsen.

En stigning i antal af bevidst købte kopivarer

Foruden gruppen af unge, der køber kopivarer uden at vide det, er der også en andel, der bevidst vælger at købe falske varer. Ifølge EUIPO køber 17 pct. af de danske unge i alderen 15-24 år bevidst kopivarer, hvilket er en stigning på 7 procentpoint siden 2016. Det er også en større andel end EU-gennemsnittet på 13 pct.

”Mange unge har købt kopivarer uden at ville det, og andre kan ikke se problemet i at købe kopivarer. De er ikke opmærksomme på, at de i udgangspunktet støtter kriminelle bagmænd, hvis de køber kopivarer, eller hvilke alvorlige konsekvenser det kan have for dem selv og for mange andre.  Ved at se efter få tegn, kan du spotte de falske varer og i stedet vælge de ægte,” siger Barbara Suhr Jessen

Hjælp din unge med at spotte kopivarerne, når de handler på nettet

Der er 5 gode tegn, man kan gå efter, når man skal spotte kopivarer på nettet.

Det handler ofte at kigge ekstra kritisk på prisen på det, der tilbydes:

  • Er der sprogfejl og underlige, skæve priser?
  • Er prisen mistænkelig lav med lidt for gode tilbudsrabatter?
  • Er webshoppens kontaktoplysninger mangelfulde eller virker de decideret falske? Tjek også “Om os”-siden på websitet findes og om, hvad der står her.
  • Er webadressen mærkelig?
  • Er betalingsmulighederne mistænkelige?

Et andet godt råd er, altid at betale med kort, så man kan benytte indsigelsesordningen ved at kontakte sin bank, hvis man tror, man er kommet til at købe en kopivare.

Og husk: Hvis det lyder for godt til at være sandt, så er det det nok også!

Ny kampagne til unge mod kopihandel – ’Check the tag’

For at få de unge forbrugere til at stoppe med at købe kopivarer, lancerer Patent- og Varemærkestyrelsen sammen med en række kendte influencers en ny digital kampagne ’Check the tag’. Kampagnen sætter fokus på risikoen for at støtte organiseret kriminalitet og på hvilke tegn, der kan være med til at afsløre, hvad der er en kopi og hvad der er ægte.

Kampagnen består blandt andet af kampagnebilleder, som en række influencers poster på Instagram med et tag, som de unge opfordres til at tjekke. På den måde synliggøres sammenhængen imellem kopivarer og andre former for alvorlig kriminalitet som eksempelvis narko- og menneskehandel. Et andet element ved kampagnen er en video, der forklarer fem tegn ved kopivarer, som de unge kan bruge til at spotte en kopivare og vælge den ægte i stedet. Kampagnen serverer også en håndfuld fakta om den skjulte bagside ved kopivarer.

Formålet med kampagnen er at få unge danske forbrugere, i alderen 18-24 år, til at stoppe med at købe kopivarer, ved at gøre dem bevidste om de risici, der er forbundet med falske varer.  Samtidig får de viden om, hvordan de kan undgå at købe kopivarer ved at følge nogle få gode råd.

Kampagnen er finansieret af EUIPO.

Læs mere om kampagnen her.

Kommentarer