Livsstil og forbrug

Forbrugerne oplever presset økonomi: Butik i Aarhus oplever flere tilbudsjægere

Skrevet af: Johanne Riber

Forbrugernes forventninger til Danmarks økonomi er dalet. I takt med det har mange ændret købsadfærd, og ikke mindst tilbudsjagten er kommet i fokus hos mange forbrugere, oplyser aarhusiansk detailbutik.

Det er dyrere end nogensinde at være dansker. Forbrugerne oplever fortsat høje priser, og deres forventning til Danmarks fremtidige økonomiske situation har været faldende de seneste fem måneder, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Ifølge fremtidsforsker Kirsten Østergaard Poulsen spiller det ind på forbrugsvanerne, at mange går en dyr vinter i møde.

– Ud over et økonomisk pres fra energipriser og inflation skal mange i januar omlægge deres lån, som står til at blive dyrere. Det får i øjeblikket flere til at ændre købsadfærd, og mens nogle fravælger materielle goder, går andre på tilbudsjagt, siger Kirsten Østergaard Poulsen.

En massiv efterspørgsel på sænkede priser nikker man genkendende til hos Basic & More i Aarhus. Butikken sælger isenkram og boliginteriør, der blandt andet kommer fra overskudslagre, er fejlemballeret eller udgået, og derfor ofte sælges for op mod 70 procent billigere end vejledende udsalgspriser.

– Vi opkøber restpartier og overskudsvarer og sælger dem billigt til vores kunder for at undgå, at gode varer går til spilde. Vi kan mærke, at den økonomiske usikkerhed sender flere kunder ind ad døren, som er på udkig efter varer med sænkede priser, siger Anni Carlsen, der er butiksansvarlig hos Basic & More i Aarhus.

Vægter langsigtede løsninger

Som et led i at spare penge oplever Basic & More i Aarhus, at mange for tiden vægter kvalitet, hvor pengepungen tillader det.

– Kunderne holder af god kvalitet og mærkevarer, som sikrer et langtidsholdbart og dermed økonomisk fordelagtigt produkt, siger Anni Carlsen.

Forbrugerne handler forskelligt

Selvom mange fravælger store forbrugsgoder og har fokus på at spare penge i øjeblikket, betoner Kirsten Østergaard Poulsen en fortsat diversitet i forbrugeradfærden.

– Den seneste tid og sidste år med har ændret mange forbrugeres adfærd, men det er vigtigt at påpege, at vi ikke alle er ens, og vi agerer forskelligt i usikre tider. Vores købsadfærd er i høj grad linket til vores personlighed og værdier, så mens nogle for eksempel er åbne, nysgerrige og risikovillige, er andre bekymrede, påpasselige og tilbageholdende i købssituationer, udtaler Kirsten Østergaard Poulsen.

Basic & More er stiftet i 2021 og har foreløbigt ti butikker fordelt i landet. Virksomheden er ejet af lokale stiftere samt Ree-familien som siden januar 2022 har investeret i selskabet. Læs mere på www.basicandmore.dk

Kommentarer