112

Kvinde udsat for MitID-bedrageri

Onsdag eftermiddag fik Østjyllands Politi kontaktet af en 76-årig kvinde fra Højbjerg, der var blevet udsat for bedrageri. Kvinden var onsdag ved 13.30-tiden blev kontaktet telefonisk af en mand, der oplyste, at der var problemer med kvindens nye MitID.

Manden fik herefter overtalt kvinden til at udlevere personlige oplysninger og koder til ham, hvorefter der blev hævet flere tusinde kroner fra kvindens konto.

Gode råd fra politiet

Politiet har desværre oplevet, at svindlere kontakter nogle borgere på sms, e-mail eller på telefonopkald og tilbyder ”hjælp” med overgangen fra NemID til MitID. ”Hjælpen” består ofte i, at de franarrer folk deres personlige oplysninger og bagefter hæver penge på deres konto.

Politiet advarer kraftigt mod at afgive personlige oplysninger via links man modtager i sms’er og på e-mails. Al kommunikation om MitID foregår udelukkende via e-Boks eller netbank. E-mails, opkald og sms’er om MitID er derfor ikke troværdige. Heller ikke selv om det ser ud som om, henvendelsen kommer fra banken eller Digitaliseringsstyrelsen.

Gode råd til at undgå at blive snydt i forbindelse med overgangen til MitID:

  • Afvent, at du bliver kontaktet af din bank, når det er blevet din tur til at overgå til MitID. Kontakten foregår kun via netbank eller e-Boks.
  • Ignorer e-mails, opkald eller sms’er om MitID.
  • Tag aldrig et billede af dit NemID-nøglekort og udlevér aldrig koderne til andre.
  • Ring til din bank, hvis du er i tvivl om en henvendelse angående MitID.

Kommentarer