Magaxin

Lær at forstå CRM systemer

Artiklen er sponsoreret.

Har I overvejet, hvordan I kan implementere et CRM system i jeres virksomhed? Hvis I står med salg, er det formentlig noget, I har kigget på. CRM eller Customer Relations Management, som det står for, handler grundlæggende om at skabe en struktur og en platform for, hvordan I kan administrere jeres kundedata og dermed -relationer. Det er her, jeres kundeinformationer samles på et samlet sted, så I kan benytte dem i fremtidig kommunikation.

Ved at lave et automatiseret system, hvor det hele digitaliseres, kan I lynhurtigt skabe en struktur, der gør, at jeres arbejde bliver strømlinet – i nogle tilfælde vil det kunne spare jer så mange arbejdstimer, at en medarbejder vil kunne fokusere på andre ting frem for administrationen af kunderelationer. Noget af det vigtigste er, at data er centraliseret og let tilgængeligt, så det ikke er noget, der kræver, at man konstant leder efter, hvor man kan finde den rette information.

Lær kunderne at kende

Ved at analysere de data, I har fået samlet gennem jeres CRM-system, bliver I i stand til at tilpasse jer jeres kundebase, så I kan specialisere jer endnu mere til deres behov og på den måde forhåbentlig bibeholde dem som kunder. Det betyder for jer, at I vil få en mere loyal kundebase, og forhåbentlig vil fornøjelsen være gensidig, da kunderne vil opleve, at I har en mere tæt kundekontakt, hvilket mange sætter pris på.

Der er helt grundlæggende mekanismer for, hvordan CRM fungerer, og det betyder blandt andet, at I som virksomhed vil eje de data, kunderne har givet jer tilladelse til at administrere. Det er altså jer som virksomhed og ikke den enkelte sælger, der ejer informationerne, og I vil på den måde ikke risikere, at de data når ud til andre virksomheder, hvis en sælger for eksempel ender med at skifte job til en konkurrerende virksomhed.

Kommentarer