Ny kampagne sætter spotlys på ejendomsbranchen
Ejendomsbranchen skal gøres endnu mere synlig og attraktiv som karrierevej for den kommende generation af medarbejdere. Kortfilm på sociale medier, ambassadører fra branchen og et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionerne skal bl.a. sætte fokus på branchens mange muligheder.
Ejendomsbranchen vokser og vil som mange andre brancher mangle medarbejdere frem mod 2030, når en stor del af Danmarks arbejdende befolkning går på pension. Branchen vil mangle hænder inden for de mange forskellige jobfunktioner, som ejendomsbranchen tilbyder – fx ejendomsadministratorer, Asset Managers, ejendomsteknikere og -udviklere, erhvervsmæglere, akademikere og kontoransatte.
EjendomDanmark har netop søsat en ny, større rekrutteringskampagne, som skal sikre en endnu større tilstrømning af arbejdskraft til branchen de næste mange år.
”Vi skal sikre, at fremtidens kloge hoveder får øjnene op for, at ejendomsbranchen tilbyder attraktive arbejdspladser og kan være vejen til en god, meningsfuld karriere. Branchen går forrest, når det handler om at få skabt bæredygtige og attraktive boliger, arbejdspladser og byrum. Samtidig bidrager den til økonomisk vækst i Danmark,” siger Jannick Nytoft, adm. direktør for EjendomDanmark.
Budskabet skal ud nu
Britta Jespersgaard, direktør i ProDomus, Rikke Lykke, European Head of Asset Management i Patrizia og Iben Rindom, HR chef for DEAS sidder med i kampagnes arbejdsgruppe. De skal bidrage til at sikre, at kampagnen bliver en succes. For Britta Jespersgaard er det blandt andet vigtigt, at ejendomsbranchen tager ansvar og handler aktivt for tiltrækning af fremtidens talenter.
”Vi ved selv, at det er den fedeste karriere, og det skal vi bare være meget bedre til at fortælle om. Vi har brug for næste generation, og de har fortjent det bedste. Det er vores allervigtigste opgave at fremtidssikre arbejdsstyrken inden for vores felt – derfor skal budskabet ud nu.”
Det er Rikke Lykke er enig i. Samtidig mener hun, det er vigtigt at slå på, at ejendomme spiller en vigtig rolle i vores alle sammens liv. I gennemsnit tilbringer vi mere end 20 timer om dagen i den ene eller anden bygning.
”Som del af branchen er man med til at influere mange menneskers hverdag. Det er en branche med stor fokus på lejere, service, digitalisering, grøn omstilling og bæredygtighed mv. Og så er det en branche, der byder på en spændende og afvekslende hverdag, hvor man får lov til at udvikle sig og få en dynamisk karriere.”
For Iben Rindom er det vigtigt, at kampagnen tager højde for, at ejendomsbranchen er inde i en kæmpe forandringsproces i disse år – konsolidering af branchen, ny kompleks lovgivning og et løbende behov for højt kvalificeret arbejdskraft er blot noget af det, der rører på sig.
”Det kræver, at ejendomsbranchen brander sig langt mere aktivt på nye platforme og langt tidligere i de unges karrierevalg. Samtidig sker der en kraftig digitalisering i branchen nu og i de kommende år. Nye medarbejdere kan være med til påvirke og bidrage til denne udvikling,” siger hun.
Spot på ejendomsbranchen
Ejendomsbranchen vil bl.a. gerne have fingrene i de studerende på landets uddannelsesinstitutioner – både de studerende på finansuddannelserne på erhvervsakademierne, men også studerende på landets ungdomsuddannelser og universiteter. Forskellige kampagnetiltag skal sikre, at de unge hører om ejendomsbranchen før, under og efter deres uddannelsesvalg.
Første indsats vil rette sig mod de kommende studerende frem mod studiestart i august. EjendomDanmark vil bl.a. udvikle en række kortfilm målrettet sociale medier som Facebook og Snapchat. Interesserede vil kunne søge mere viden på et kampagnesite, hvor de bl.a. vil blive mødt af en bemandet chatfunktion. I støbeskeen er også at få et tættere samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, så de er bedre klædt på ift. hvad branchen tilbyder af spændende muligheder.
Branchen er ambassadør
En vigtig aktør, der skal bidrage til kampagnen, vil være ejendomsbranchens virksomheder og medarbejdere. Spændende historier fra hverdagen skal gøre de unge opmærksomme på alle de gode muligheder, branchen tilbyder, påpeger Jannick Nytoft:
”Medarbejderne i branchen er ambassadører for en spændende karrierevej. Ligesom virksomhederne, skal de bidrage med at fortælle om deres vej ind i branchen. Hvad motiverede dem til at søge ind i branchen, og hvorfor er de glade for deres valg?”
En anden målgruppe i kampagnen er branchens egne medarbejdere. En række tiltag skal sikre, at branchen fastholder de dygtige og værdsatte medarbejdere, der allerede er ansat – det kan bl.a. handle om flere efteruddannelsestilbud og et større fokus på, hvordan en karrierevej kan se ud i branchen. Der vil også blive oprettet et alumnenetværk for færdiguddannede studerende og et netværk for branchens medarbejdere, som skal øge tilhørsforholdet.
Kommentarer