Nyt solidaritetsprojekt hos Kunsthal Aarhus
Kunsthal Aarhus kan med stolthed præsentere G[r]AIN, et solidaritetsprojekt, der er udtænkt af den internationalt anerkendte kunstner Kirstine Roepstorff (f. 1972, bosat i Fredericia) som reaktion på Ruslands nylige invasion af Ukraine.
Projektet åbner i løbet af Art Week 2022 – en festival, der bygger bro mellem kunstscenerne i Aarhus og København.
Om projektet
Da krigen i Ukraine brød ud, rettede Roepstorff henvendelse til en række internationale kunstnerkolleger og fagfolk inden for kulturlivet, der enten er personligt involveret i de dramatiske begivenheder, som p.t. udspiller sig, eller som på anden måde oplever, at deres personlige frihed er truet som følge af krigen. Roepstorff bad dem om at dele deres refleksioner og reaktioner med hende i form af et brev, et digt eller gennem automatskrift. For hver modtaget tekst opfører kunstneren sandsøjler af sandkorn, der samlet repræsenterer et væld af forskellige stemmer. I takt med at projektet udfoldes, formindskes den fysiske tilgængelighed til rummet, mens rummet forvandler sig til et voksende antal af ”talesøjler”.
For at tydeliggøre det skrumpende rum mellem søjlerne, har kunstneren inviteret to performere til at fortolke hver enkelt tekst gennem bevægelse, så den danner et partitur, der udløser bestemte gestusser. Deres bevægelser kan påføre søjlerne ridser og revner, som i samspil med ændringer i temperatur og fugtighed, kan få facader og overflader på sandsøjlerne til at smuldre over tid. Roepstorff giver derudover performerne en række benspænd som f.eks. sandsko og forlængede arme, hvilket påvirker deres handlinger og gør dem til fortællende værktøjer i værket.
Ved at omfavne flygtige materialer, som sprog, sand og gestusser, kredser G[r]AIN om at give form til formløse handlinger, ved i et konceptuelt rum at imitere, hvordan vi som samfund konstant genopfinder kontrolmekanismer, der forhindrer os i at opnå uafhængighed og autonomi. I Roepstorffs evigt foranderlige miljø visualiseres disse vedvarende dominanssystemer gennem fremstillingen af måder at bryde fri på.
I lyset af de grusomme hændelser, vi står overfor i dag, søger hvert ord, der er skrevet til Roepstorff, og videreleveret til os som vidner og tavse beskuere, at gøre op med de bekymrende tendenser til splittelse, for i stedet at styrke de kulturelle bånd der er kernen i et sundt og dynamisk globalt kunstfællesskab.
”Krigen i Ukraine er selvklart frygtelig og tragisk, men der skal ikke kun en Putin til for at udfordre vores frihed. I Vesten har vi i udpræget grad, og gemmen årtier “glemt”. At ideen om frihed faktisk er et dynamisk tilvalg, der aktivt og bevidst skal dyrkes. I stigende grad frasiger vi os ukritisk vores frihedskultur. Projektet skal udfordre vores opfattelse af begrebet frihed – frihed der begrænses af overmagt, af militær magt, men også den frihed, vi f.eks. selv begrænser os af ved at lade os indgå i de digitale fællesskaber af overvågende databaserede algoritmer, elektroniske spor og overvågning i det offentlige rum, for ikke at glemme de komfortable rammer, vi skaber i og om vores eget liv. Sandsøjlerne kan ses som konsekvenserne af disse begrænsninger som opleves både fysisk, psykisk og mentalt, men også på et emotionelt og mere abstrakt plan. Vi bytter simpelthen frihed for magelighed. Det er et skørt paradoks: at opretholde frihed bliver en dans omkring de strukturer, vi skaber for at indgå i de større fællesskaber”, siger Kirstine Roepstorff.
G[r]AIN præsenteres inden for den eksperimentelle platform Kunsthal Aarhus Forum. Den er en del af Kunsthal Aarhus’ nyetablerede artist residency-program, der har til formål at reflektere over de forskellige udfordringer, som kunstinstitutionerne står over for i forhold til den aktuelle samfundspolitiske virkelighed.
Om kunstneren
Kirstine Roepstorff (f. i København 1972, bosat i Fredericia), har opnået international anerkendelse, ikke mindst som Danmarks repræsentant ved den 57. Venedig Biennale i 2017. Blandt hendes soloudstillinger kan nævnes Excave Museum på Haus Konstruktiv, Zürich (2019), Edicius & Lilith på Trapholt Museum for Moderne Kunst og Design, Kolding (2018), samt Dried Dew Drops: Wunderkammer of Formlessness på Museum für Gegenwartskunst, Kunstmuseum, Basel (2010). Hendes værker indgår i en række vigtige museumssamlinger såsom Museum of Modern Art (New York), Nasjonalmuseet (Oslo) og Statens Museum for Kunst (København).
Periode
18. juni – 7. august 2022
Åbningstider
Tirsdag: 11-17
Onsdag: 11-20
Torsdag-søndag: 11-17
Kommentarer