Samfund

Pædagogik i anlægsgartnerbranchen

Anlægsgartner OKNygaard øger fokus på elever i virksomheden via elevnetværk, mentorer og særlige elevansvarlige i afdelingerne. Et nyt system skal være med til at sikre et solidt og struktureret forløb for eleverne, både når de er hos OKNygaard og når de er i de mellemliggende skoleforløb.

”Vi er glade for vores elever, og vi er stolte over, at vi ikke kun uddanner til os selv, men også til hele branchen. Vi er optaget af, at den tid vores elever bruger hos os skal være så god som mulig, og med vores nuværende størrelse og position som del af Europas største anlægsgartnergruppe idverde er vi meget opmærksomme på det ansvar, vi har”, udtaler økonomidirektør Holger Hansen.

OKNygaard uddanner hvert år 10-15 svende som anlægsgartnere og anlægsstruktører.

”Der skal struktur og tanke bag deres hverdag, så de ikke bare kommer til at sidde 8 timer om dagen på en minilæsser. Vi skal sikre, at eleverne får en grundig og fagligt funderet uddannelse,” siger Holger Hansen.

Elevnetværk med tilhørende elevråd 

I 2019 etablerede OKNygaard et elevnetværk. Hvert år mødes eleverne flere gange på tværs af virksomhedens 11 afdelinger. Målet er at styrke de faglige kompetencer og det sociale sammenhold i elevgruppen. I 2020 tog OKNygaard skridtet videre og oprettede en efteruddannelse for medarbejderne som elevansvarlig og mentor.

”Vi har taget flere skridt i arbejdet med vores elever. For det første har vi lavet et netværk af elevansvarlige og mentorer. Hver afdeling har en elevansvarlig. De elevansvarlige har det overordnede ansvar for, at vores elever lærer det de skal, mens de er hos os. Hver elevansvarlig har udpeget en række mentorer. Mentorernes opgave er at fokusere på de sociale og kollegiale perspektiver af elevernes arbejdsdage hos os,” fortæller HR Business Partner Jakob Arler. Han fortsætter:

”For det andet har vi etableret et elevråd. Det har vi fordi, at det bliver bedre at være elev i OKNygaard, hvis vi inddrager dem det handler om, nemlig vores elever. Elevrådet skal være med til at kvalitetssikre den organisation, vi sætter op omkring vores elever”. 

Mentoruddannelse i samarbejde med TAMU

”Vi vil gerne styrke vores elevansvarlige og mentorernes arbejde med eleverne, og samtidig vil vi gerne etablere en fælles platform og et fælles sprog i vores korps af elevansvarlige og mentorer. Derfor har vi i samarbejde med TAMU, som vi i forvejen har et rigtig godt samarbejde med, udviklet en mentoruddannelse. Her uddannes medarbejderne i konsekvenspædagogik og konkrete feedback-greb. Vi kommer også omkring vores egen rolle i det at være mentor, ligesom temaer om empati og perspektivskift bliver vendt,” udtaler Jakob Arler.

I alt 30 medarbejdere er med i programmet som enten elevansvarlige og mentorer. 

”Målet med elevprogrammet er, at OKNygaard skal kunne tiltrække de bedste elever hvert år, men det handler også om at sikre det bedste match mellem os og eleverne. Derfor har vi ændret rekrutteringen af elever, så det nu er en regulær ansættelsesprocedure. Nu er det en samtale med den elevansvarlig og i flere af vores afdelinger deltager mentorerne også i samtalerne”, afslutter økonomidirektør Holger Hansen.

Kommentarer