Samfund

Pendlere får flere letbaneafgange

Foto: Midttrafik.

Fra 3. januar 2022 kører Letbanen to gange i timen i myldretiden til og fra Grenaa. Pendlere, der skal helt ind til Aarhus, skal dog forberede sig på lidt længere rejsetid i perioden 3. januar – 10. marts. Her bliver strækningen mellem Lystrup og Østbanetorvet lukket og ombygget, så der fra august 2022 kan indføres letbane hvert kvarter mellem Hornslet og Aarhus H i myldretiden.

Det bliver en nytårsgave til letbanependlere, der rejser mellem Grenaa og Aarhus, når Letbanen fra 3. januar går fra en til to afgange i timen i myldretiden. I første omgang er det kunder, der pendler til arbejde eller uddannelse i Skejby, der mærker den største fordel ved de ekstra afgange.

– Det er en fantastisk nyhed, at der nu endelig kommer halvtimesdrift fra Djursland og ind mod Skejby og Aarhus Universitetshospital. Dermed bliver Letbanen en rigtig god – og grøn – transportmulighed for rigtig mange pendlere. Det er selvfølgelig lidt ærgerligt, at passagerer, der skal helt ind til Aarhus H samtidig må væbne sig med lidt ekstra tålmodighed i forhold til ekstra rejsetid frem til 10. marts, men med mulighed for fire afgange i timen fra Hornslet bliver det forhåbentlig besværet værd, siger Anders Kühnau (S), formand for regionsrådet i Region Midtjylland, der sammen med Aarhus Kommune ejer Aarhus Letbane.

En af dem, der glæder sig over de ekstra letbaneafgange, er Hans Michael Betsch fra Letbanens Passagerklub:

– Letbanens start har været vanskelig med fejl og aflysninger. Men man har arbejdet målrettet på forbedringer, både angående punktlighed og trafikinformation. At køreplanen nu kan udvides mod Grenaa og om et halvt år mod Hornslet, er et vigtig skridt til at gøre Letbanen endnu mere attraktivt for passagerne.

Opførelsen af et krydsningsspor i Trustrup på Djursland har muliggjort, at der fra 3. januar kan køre to letbaneafgange i timen til og fra Grenaa.

Midlertidig lukning af strækningen Lystrup-Østbanetorvet

Kunder, der pendler ind til Aarhus H, vil også opleve større valgfrihed i afgange, men skal påregne ekstra rejsetid i perioden frem til 10. marts, hvor strækningen mellem Lystrup og Østbanetorvet bliver lukket ned.

Fra 3. januar til 10. marts bliver standsningsstedet Vestre Strandallé ombygget til en krydsningsstation, hvor to letbanetog kan passere hinanden. Udover at gøre letbanedriften mere robust, åbner det op for at øge driften mellem Hornslet og Aarhus H. Konkret planlægges udvidelse til kvartersdrift på strækningen i myldretiden fra august 2022.

Ombygningen betyder, at kunderne på strækningen skal finde andre alternativer i perioden. Standsningsstederne Østbanetorvet, Vestre Strandalle, Risskov Strandpark og Torsøvej vil være lukket ned.

Fra 3. januar 2022 er der ændringer på både L1 og L2. Se hvad det betyder for dig:

  • L1 kører to ekstra morgenafgange og fire ekstra eftermiddagsafgange til og fra Grenaa fra 3. januar. Det er de nuværende afgange til/fra Ryomgård, der bliver udvidet til Grenaa.
  • Se den nye køreplan – Rejseplanen er opdateret
  • L2 får ny køreplan med ændrede afgangstider mellem Odder og Lisbjerg/Lystrup.
  • Se den nye køreplan – Rejseplanen er opdateret
  • Standsningsstederne Østbanetorvet, Risskov Strandpark, Vestre Strandallé og Torsøvej er lukket ned i perioden 3. januar – 10. marts 2022. Midttrafik henviser kunderne til at tjekke Rejseplanen for alternative rejsemuligheder
  • Kunder, der rejser fra Aarhus mod Grenaa, skal stige ombord på L2 i Aarhus. I Lystrup skifter toget navn til L1, men kunderne kan blive siddende i toget.
  • Kunder, der rejser fra Djursland skal (som vanligt) stige ombord på L1. I Lystrup skifter toget navn til L2 og kører via Universitetshospitalet og Randersvej til Aarhus H. Kunder, der plejer at skifte til L2 skal blive siddende.
  • Kunder, der rejser fra Grenaa til Aarhus H, vil midlertidigt få længere rejsetid på cirka 15-20 minutter i perioden 3. januar – 10. marts.

Kommentarer