Livsstil og forbrug

Simsek vil styrke den kollektive trafik

Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø, vil ikke være med til at spare på den kollektive trafik i Aarhus.

Teknisk Udvalg blev mandag orienteret om der ikke fremadrettet er penge nok i budgettet til at drive den kollektive trafik i Aarhus på nuværende niveau, medmindre området tilføres flere penge, eller at der findes besparelser.

Det sidste ønsker Bünyamin Simsek ikke at være med til, hvis det går ud over serviceniveauet. Han ønsker tværtimod – ud over at løse minusset i driften – at den kollektive trafik får en økonomisk indsprøjtning, der kan få flere aarhusianere til at vælge bussen.

– Gennem de seneste mange år har aarhusianerne fået en dårligere service i den kollektive trafik. Antallet af kørte bustimer pr. indbygger er faldet voldsomt, og det er ikke blevet bedre af, at bustrafikken har skulle være med til at finansiere letbanen. Skal vi løse udfordringerne med trængsel i Aarhus, bør vi ikke alene få løst ubalancen i regnskaberne men også skaffe flere penge til området, f.eks. ved at indføre BRT-busser på flere strækninger i byen, fortæller Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Det store minus i den kollektive trafik er ikke et nyt problem, men nu er der udsigt til, at minusset vokser yderligere til omkring 90 mio. kr. årligt fra 2027. Oveni dette skal der lægges en oparbejdet gæld i området. Den skønnes at nå op på 154 mio. kr. i 2023.

Ved det seneste budgetforlig i efteråret 2020 vedtog byrådet, at der skal skabes balance i regnskabet med udfærdigelsen af en kollektiv trafikplan i 2023. samtidig blev der bevilget 292 mio. kr. til at anlægge BRT-spor på Ringvejen.

– Men det er ikke tilstrækkeligt at sikre anlægsudgifterne, vi har også brug for at sikre driften, og derfor er det afgørende nødvendigt, at vi finder flere penge. Det drejer sig jo i al sin enkelhed om at holde byen kørende, og her er fremkommelighed altså en utrolig vigtig brik, siger Bünyamin Simsek, rådmand for Teknik og Miljø.

Teknisk Udvalg blev mandag orienteret om situationen, og det er planen, at udvalget senere på foråret skal afholde endnu et temamøde om den kollektive trafik.

Fakta

  • I forbindelse med Byrådets anlægskonference i 2020 fremlagde Teknik og Miljø et overslag over udgiften til at udvide hele Ringvejen til seks spor, inklusive etablering af en BRT-løsning (Bus Rapid
    Transit) mellem Holme og Universitetshospitalet i Skejby. Overslaget lød på 530 mio. kr. Byrådet afsatte 292 mio. kr. til formålet. Det forudsættes, at Staten og Regionen medfinansierer projektet, som det p.t. sker med lignende projekter i Aalborg, Odense og København.
  • Antallet af buskøreplantimer pr. indbygger i Aarhus er faldet fra 1,90 i 2010 til 1,54 i 2020.
  • Hovedårsager til det øgede minus i driften i den kollektive trafik: Midttrafik ny indtægtsfordelingsmodel: – 18,1 mio. kr. Midttrafik mindreindtægter (færre bus/tog-omstigere og solgte uddannelseskort): – 5,3 mio. kr.
  • Økonomien vil primært kunne forbedres gennem væsentlige reduktioner af bybusdriften på i størrelsesordenen 35-50% af nuværende bybusdrift.
  • Der arbejdes sideløbende med projekter for busfremkommelighed, som vil kunne få busserne hurtigere frem og dermed forbedre driftsøkonomien.
  • En sikring af kollektiv trafik på nuværende serviceniveau vurderes ikke mulig indenfor den eksisterende økonomiske ramme.

Kommentarer