Kultur

Teater Katapult sætter fokus på (mis)forholdet mellem Kina og vesten

Performancekunstner og aktivist Linh Tuyet Le spiller tre roller i forestillingen. Foto: Rasmus Wang Kaa, Blue Room Production

Knaldrød scenografi, stærke kvinder og Kina tager Jens Albinus’ Oskar med på sit livs forandrings-trip i  Teater Katapults forestilling KOOL KOOL KINA, der har urpremiere 22. februar.

Oskar er en Kina-elskende historieprofessor, der bliver afskediget på grund af sine ytringer på sin internet-blog, ’Kool Kool Kina’.

Han river publikum med ind i en turbulent deroute, og gennem hans personlige transformation sætter forestillingen fokus på en verden i forandring. En verden, hvor vores Vesten og det for mange af os faretruende Kina måske ikke er så forskellige, som vi tror.

– KOOL KOOL KINA og Oskars historie handler i virkeligheden om … en mand, som er krøbet helt ind i ”forsvarsministeriet” og tror, han har styr på det! Og; de fleste andre har nok en lidt anderledes opfattelse. Det der langsomme skred i realitetssansen, det er for mig en undertekst i forestillingen, siger Jens Albinus om forestillingen.

Instruktør Simon Boberg siger, at Oskar, som mange mennesker lige nu, har svært ved at finde sig til rette i verden.

– Hans liv er stort set i opløsning, så han klamrer sig til sin kærlighed til Kinas ideologi og til sine forudfattede meninger om verden, fordi han måske har svært ved at indse, at han har brug for at forandre sig. Det bliver han konfronteret med i forestillingen, og den kamp følger vi. Iscenesat af kvindelige figurer i forskellige forklædninger, lyder beskrivelsen.

Kærlighed og selvforståelse

I den musikalske forestilling, fyldt med medspillende videoprojektioner og en knaldrød scenografi, er skuespiller Sofia Čukić og performancekunstner og aktivist Linh Tuyet Le de kvinder, der konfronterer Albinus’ deprimerede ex-historieprofessor. Den unge museumsdirektør, Sandra, ansætter ham i skånejob som kustode på museet, hvor den kinesisk/danske multikunstner Ai skaber multimedieinstallationen INVASION om Kinas nye internationale dominans.

Men eksisterer Ai? Gør Sandra eller den prostituerede Arena på natklubben China by Night, den digitale megapopstjerne Sónia Sun eller Oskars datter, Sonja? I forestillingen kommer man nemt i tvivl om, hvad der er virkelighed.

– Min rolle er en sammensmeltning af tre figurer; Sandra, Sonja og Sónia Sun. Vi undersøger, hvad de repræsenterer for Oskar. Hvilke formål, de har med ham. For eksempel længes datteren Sonja efter at mærke en forbindelse til sin far og få kærlighed fra ham, siger Sofia Čukić og forklarer, at selv om der er en løbende, politisk diskussion om Kina og Vesten i KOOL KOOL KINA, så er der også noget andet på spil.

– Der er en replik, hvor Sandra siger, at Oskar politiserer sine følelser i stedet for at forholde sig til dem. Det er en god overskrift, for det handler om noget andet end politik: Det handler om mennesker, der prøver at forstå sig selv!

”Det her, det lukker vi!”

– Oskar er overhovedet ikke woke. Han bumper ind i ting og kan ikke rigtigt kan finde ud af at være i samfundet. Han møder de her stærke kvinder, der udfordrer ham i, hvad Kina og hans selvopfattelse er, siger Linh Tuyet Le.

– Jeg har tre roller: Ai, Arena og Linh og måske en fjerde … en ånd. En energi. I et gnidningsfuldt samarbejde faciliterer de både Oskars transformation og gennemgår også selv en transformation.

Jens Albinus er uddannet fra Skuespillerskolen ved Aarhus Teater og var ansat der i fem år. Han har i forbindelse med KOOL KOOL KINA en holdning til Aarhus Kommunes teater-livstruende besparelser på Katapults driftsmidler.

– Teater Katapult, har gennem mange år vist sig som et virkelig velfungerende stykke kulturliv, og så er det jo klassisk dansk kulturpolitik, at Aarhus Kommune har fundet ud af, at, ”Vi skal da lukke Katapult!”. Instruktør Simon Boberg og jeg har besluttet, at vi med KOOL KOOL KINA kommer til at gå efter at lave et brag af en forestilling, så kommunen får det problem at skulle forklare til aarhusianerne, hvorfor man vil lukke teatret, siger Jens Albinus.

Forestillingen har urpremiere 22. februar. Efter spilleperioden på Teater Katapult, 22. februar til  7. marts samt 20. til 23. marts, spiller KOOL KOOL KINA på Teater Momentum i Odense 9. til 11. marts og på Mungo Park i Allerød 15. til 17. marts.

Læs mere på Teater Katapults hjemmeside

Jens Albinus spiller den Kina-elskende historieprofessor, Oskar. Foto: PR Foto

Kommentarer