Teaterprojekt gør børn klogere
Et stærkt samarbejde mellem Aarhus Kommune, Spar Nord Fonden og Aarhus Teater om Åben Skole-projektet EJ BLOT TIL LYST betyder, at tusindvis af skolebørn og deres lærere kan dygtiggøre sig i danskfaget gennem mødet med scenekunsten. Dermed bliver de ikke blot dygtigere til Dansk, men også klogere på livet, viser en forskningsrapport fra Aarhus Universitet. Aarhus Teaters læringsafdeling AT Læring har netop modtaget en bevilling på knap 3 mio. kr. til en videreførelse af EJ BLOT TIL LYST, som dermed er sikret frem til 2025.
”Når jeg går med på den der aftale… og leger, at jeg er en anden, et andet sted og tid, så blir’ bogen meget mere end noget, jeg bare skal læse på en stol i dansktimen. Så mærker jeg historien, fordi jeg er helt inde i den… Den er ligesom en ven, der lærer mig noget.”
– Elev i 3. klasse, der har deltaget i EJ BLOT TIL LYST
Drama på skoleskemaet
Siden 2015 har Drama stået på skoleskemaet på mange af de århusianske folkeskoler i forbindelse med Aarhus Teater Lærings efteruddannelse EJ BLOT TIL LYST. Projektet så dagens lys i forbindelse med folkeskolereformen, der åbner for øget samarbejde mellem folkeskolen og kulturlivet.
EJ BLOT TIL LYST har fokus på at kompetenceudvikle dansklærerne, så de får redskaber til at inddrage teatret i danskundervisningen – ikke som et afbræk fra undervisningen, men som en integreret del af den. Dansklæreren står i mesterlære hos AT Lærings teaterpædagoger og i løbet af et helt skoleår, som efteruddannelsen varer, er de på kursus sammen med eleverne
Kan teatret lære lærere at gøre eleverne dygtigere til dansk?
Det var spørgsmålet, som Aarhus Universitets forskningsteam satte sig for at finde svar på i 2015, da EJ BLOT TIL LYST så dagens lys. Tre år senere, i forskningsrapporten “Skolen i lære på teatret. Mod krop og drama i danskfaget” fra 2018, kunne forskerne svare entydigt JA. Elevernes viden og færdigheder udvikler sig gennem gennem projektet inden for de danskfaglige kompetenceområder. Men forskningen påviser samtidig et dannelses- og inklusionsmæssigt potentiale i EJ BLOT TIL LYST: “Mange af de deltagende klasser er sammensat af elever med forskellig etnisk baggrund, og gennem arbejdet med teaterpædagogikken får eleverne erfaring med at agere i forskellige roller i et fællesskab. Dette træner dem i at række ud over sig selv, og der ses følgelig mange tegn på, at elevgruppernes trivsel øges mod mere inkluderende og velkommunikerende fællesskaber.”
6.250 børn i EJ BLOT TIL LYST
EJ BLOT TIL LYST er måske det mest omfattende teaterpædagogiske projekt i Danmark. Når EJ BLOT TIL LYST 3.0 får sin foreløbige afslutning i 2025, vil knap halvdelen af Aarhus Kommunes folkeskoler have deltaget i et partnerskab med AT Læring. 6.250 børn i primært indskoling/mellemtrin vil have stiftet bekendtskab med scenekunsten i danskfaget, sagt replikker og spillet små scener for deres kammerater. 265 dansklærere vil have stået i mesterlære på Aarhus Teater i løbet af et helt skoleår, hvor de har fået nye redskaber til at inddrage scenekunsten i danskfaget og skabe en motiverende og varieret undervisning for eleverne.
‘Krop og Drama’ – et hul i læreplanen
EJ BLOT TIL LYST er med til at udfylde et strukturelt tomrum i folkeskolen. Drama som fag har i mange år været nedprioriteret sammenholdt med de øvrige kreative fag. ‘Krop og Drama’ står som et obligatorisk færdigheds- og vidensmål i læreplanen for danskfaget, men da Drama ikke længere udbydes som obligatorisk fag på læreruddannelserne, mangler dansklærerne i folkeskolen generelt de fornødne teaterpædagogiske færdigheder for at kunne undervise i Drama. Og netop derfor vil interesseorganisationen Dansk Teater arbejde for drama atter kommer på skoleskemaet.
Peter Mark Lundberg, Direktør for Dansk Teater:
”Aarhus Teater Lærings ”Ej blot til lyst” er en efteruddannelse af dansklærere, som både teater- og skoleverdenen kan lære af. Ved at arbejde målrettet med scenekunst og teaterpædagogisk kompetenceudvikling af såvel folkeskolelærere som studerende på Læreruddannelsen i Aarhus, er Aarhus Teater Læring med til at vise en vej, hvor økosystemet styrkes og drama for børnenes skyld kan komme på skoleskemaet.”
Det siger støttegiverne:
Thomas Medom, Rådmand, Børn og Unge, Aarhus Kommune
“Med forløbene i ”Ej blot til lyst” bliver i tusindvis af aarhusianske skolebørn præsenteret for teater og fortællinger, så de kan se, mærke og føle dem helt ned i maven. Det er en fantastisk måde at lære på. Det gælder også for lærerne, som får stærke kompetencer med hjem i klasselokalerne, så de kan tilgå værkerne og bruge dramaturgien derhjemme også. Det er aktiv læring og fordybelse, når det er bedst, og det er undervisning med gevinst for alle parter i samarbejdet.”
Bo Uggerhøj, Direktør, Spar Nord Fonden
“Gennem mine første 18 måneder som direktør for Spar Nord Fonden – har masser af ny indsigt om fantastiske initiativer i Danmark krydset min vej. Spar Nord Fonden støtter projekter inden for tre områder, hvor kultur er det ene. At stifte bekendtskab med Aarhus Teater Læring har især lært mig, at kultur kan lidt af hvert. Jeg har oplevet elever være i gang med at spille teater i Aarhus – og har samtidig erfaret, at både elever og deres selvtillid vokser i forløbet. Lige i tråd med vores uddelingspolitik om, at alle skal have mulighed for at møde kunst og kultur. Ydermere passer det faktisk også Spar Nord Fonden rigtig godt, at sidegevinsterne ved ATL er dannelse, dygtiggørelse, flere perspektiver på og muligheder i livet.”
Trine Holm Thomsen, Teaterdirektør, Aarhus Teater
“Jeg er meget taknemmelig for og stolt over, at AT Læring nu kan fortsætte det stærke samarbejde med Børn og Unge i Aarhus Kommune og Spar Nord Fonden. EJ BLOT TIL LYST er et unikt projekt, som bidrager til en styrkelse af børns læring, trivsel og dannelse det er ikke kun noget vi selv siger, det siger forskningen – samtidig med at det kan begejstre og inspirere børn til at blive fremtidige teatergængere. Uden støtten fra Børn og Unge og Spar Nord Fonden ville vi ganske enkelt ikke have kunnet videreføre projektet i sin nuværende form.
I EJ BLOT TIL LYST får børn og unge mulighed for at arbejde aktivt med kreativitet og kunst. De møder ikke blot teatret som publikum, de lærer også scenekunsten at kende indefra og på egen krop, når de sammen med deres kammerater spiller små scener og replikker fra den forestilling, de senere skal se med professionelle skuespillere. I mødet med scenekunsten oplever de scenarier fra livet, som de kan spejle sig i, og det er en vigtig vej for at dannes som menneske. Jeg ser denne dannelsesproces, som et vigtigt fælles omdrejningspunkt for folkeskolen og teatret.”
Kommentarer