112

To kvinder kontaktet af falske bankfolk

En 73-årig kvinde fra Åbyhøj blev mandag omkring middag ringet op fra et ukendt telefonnummer, hvor en mandlig stemme præsenterede sig som værende fra banken. Manden fortalte, at der havde været problemer med kvindens kort, og at hun derfor skulle aflevere kortet til et bud, som han ville sende ud kort efter. Manden forsøgte flere gange at få kvinden til at udlevere sin kode til kortet, men kvinden syntes det virkede mærkeligt og kontaktede i stedet politiet.

Senere samme dag blev en 87-årig kvinde fra Risskov kontaktet af en mand, som udgav sig for at være fra Danske Bank. Han fortalte den 87-årige, at hendes dankort var blevet misbrugt og at han havde sendt deres bud ud for at hente kvindens kort. Kvinden udleverede kort efter kortet, sin kode og et kontant beløb til det falske bankbud. Efterfølgende blev der hævet flere tusinde kroner fra kvindens konto.

Gode råd fra politiet

Østjyllands Politi har den sidste tid set flere sager med samme fremgangsmåde, hvor især ældre bliver snydt af personer, der udgiver sig for at være fra banken.

Du skal aldrig give koder, NemID- eller kreditkortoplysninger i telefonen. Er du i tvivl om, hvorvidt der er banken, der ringer, så lav et kontrolopkald ved at bede vedkommende om at oplyse sit navn og evt. den afdeling, han er ansat i. Læg på og ring så selv op til din banks hovednummer og spørg efter vedkommende – på denne måde kan man få afklaret, om vedkommende vitterligt er ansat i banken.

Svindlerne går ofte målrettet efter ældre personer, hvorfor politiet også opfordrer børn eller børnebørn til at tage en snak med deres ældre familiemedlemmer og advare dem om denne fremgangsmåde samt vejlede i, hvordan man kan undgå at blive snydt.

Kommentarer