Traces of violence, trauma and gender in History of Violence
Lørdag 25. september 14-16.30
Galleri Image inviterer til seminaret Traces of violence, trauma and gender in History of Violence som afholdes på Kunsthal Aarhus, J. M. Mørks Gade 13, 8000 Aarhus. Gratis entré.
I forbindelse med Peter Brandts aktuelle udstilling History of Violence afholder Galleri Image seminaret Traces of violence, trauma and gender in History of Violence på Kunsthal Aarhus.
Udstillingen History of Violence på Galleri Image åbner allerede kl. 12 lørdag den 25. september i anledning af seminaret.
Udover Peter Brandt vil seminaret også indeholde oplæg og samtaler med kurator og kunstkritiker Jeppe Ugelvig, samt billedkunstner og forsker Katrine Dirckinck-Holmfeld. Billedkunstner Selini Halvadaki vil være moderator. På seminaret vil panelet analysere og perspektivere Brandts arbejde med vold, traume og køn i det aktuelle projekt, såvel som i hans tidligere værker. Se programmet og læs mere om seminaret på vores hjemmeside galleriimage.dk.
Peter Brandt (f. 1966) er dansk billedkunstner og bosat i København. Han er uddannet på Det Kongelige Danske Kunstakademi (København) og Kungliga Konsthögskolan (Stockholm). I sin kunstneriske praksis benytter han sig af feministiske strategier, traumeteori, sin egen krop og refererer ofte til andre kunstnere. I 2020 udgav han bogen No Safe Place på forlaget Really Simple Syndication Press og modtog samme år Statens Kunstfond 3-årige arbejdslegat.
Jeppe Ugelvig (f. 1993) er kurator og kulturkritiker bosat i London og New York. Hans forskning fokuserer sig på historie og teorier omkring kulturel produktion. Han har bl.a. kurateret udstillinger på Charlottenborg (København), Tai Kwun (Hong Kong), Hessel Museum (New York), Goethe Institut (Ramallah) og Statens Museum for Kunst (København). Han har ydermere skrevet essayet The Forensics of Trauma, som omhandler Brandts kunstneriske praksis, i bogen No Safe Place.
Katrine Dirckinck-Holmfeld (f. 1981) er kunstner og forsker bosat i København. Hendes kunstneriske praksis er funderet i omfattende researcharbejde. Hendes PhD-projekt Time in the Making: Rehearsing Reparative Critical Practices (Københavns Universitet, 2015) introducerer bud på hvordan kunst på en gang kan blotlægge ar og samtidig forsøge at hele dem. En tilgang som videreføres i hendes nuværende forskningsprojekt, Entangled Archives, hvor hun undersøger Danmarks kolonisale arkiver. Ydermere er hun en del af forskningsprojektet Uncertain Archives (Københavns Universitet) og ACIG: Advancing Creative Industries for Development i Ghana (CBS, Ghana Universitet, Loughborough Universitet).
Selini Halvadaki (f. 1985) er visuel kunstner og kurator og bosat i København. Hun arbejder primært med film og tekst indenfor tematikker såsom mindelandskaber, historie og identitetsdannelse i skæringpunktet mellem det personlige og kollektive. I sine metoder inkorporerer hun elementer af performativitet ved at bruge non-lineære strategier til at re-redigere og kombinere billeder i bevægelse som del af sin kritiske og efterforskende tilgang til kunst. Hun har en MFA fra Det Kongelige Danske Kunstakademi (København).
Læs mere om seminaret samt tilmelding her: https://galleriimage.dk/index.php/dk/68/1340-seminar-traces-of-violence-trauma-and-gender-in-history-of-violence
Seminaret er støttet af Statens Kunstfond, A.P. Møller Fonden, Kulturudviklingspuljen (Aarhus Kommune), Slots- og Kulturstyrelsen, William Demant Fonden og Augustinus Fonden.
Kommentarer