Aarhus By

Trodser corona: Dansekoncert med Pernille Rosendahl opføres alligevel på Aarhus Teater

Vita Danica - Aarhus Teater og Black Box Dance Company. Foto Christian Bang.

Dansekoncerten Vita Danica blev i januar aflyst på grund af corona-restriktionerne for teatre – men takket være omfattende kalendergymnastik og støtte fra Salling Fondene er der lys i mørket. Samproduktionen mellem Aarhus Teater og Black Box Dance Company Holstebro får sin urpremiere på Aarhus Teaters Scala-scene onsdag den 9. juni.

Vita Danica er en billedskabende dansekoncert med sanger og musiker Pernille Rosendahl, seks dansere fra Black Box Dance Company Holstebro og to livemusikere på scenen. Forestillingen er en poetisk tidsrejse gennem Danmark, hvor tre vigtige kulturstemmer – musiker og sanger Pernille Rosendahl, koreograf Marie Brolin-Tani og instruktør Sargun Oshana – stiller spørgsmålet: Hvad er danskhed?

En vigtig genstart af kulturlivet

Vita Danica – Aarhus Teater og Black Box Dance Company. Foto Christian Bang.

“Det er en kæmpe glæde og lettelse, at vi nu endelig – og forhåbentlig – får mulighed for at præsentere publikum for Vita Danica allerede i denne sæson. Normalt arbejder vi med en planlægningshorisont på 2-3 år, hvor mange logistiske og kalendermæssige brikker skal falde på plads. Derfor er det et lille under, at det på meget kort tid er lykkedes at få alle ender til at mødes takket være stor fleksibilitet fra alle involverede på Black Box Dance Company og Aarhus Teater. Der skal også lyde en særlig stor og dybfølt tak til Salling Fondene, der med en generøs donation har muliggjort at Vita Danica overhovedet når sit publikum. Det er vi meget taknemmelige for,” siger Trine Holm Thomsen, teaterdirektør Aarhus Teater.

Også Marie Brolin-Tani, kunstnerisk leder hos Black Box Dance Company Holstebro er glad for at forestillingen kan gennemføres:

“Vita Danica er den første samproduktion i vores nye samarbejde med Aarhus Teater. Det var en stor skuffelse, at vi måtte lægge forestillingen ned i både Aarhus og Holstebro – vi havde virkelig forsøgt alt – men tabte til sidst kampen til coronaen. Derfor er det ekstra glædeligt, at det nu bliver muligt at præsentere forestillingen alligevel. Vita Danica er nemlig lige præcis det vi mener, publikum har brug for lige nu. Det er en rørende og smuk forestilling, hvor sang, dans, musik, teater og kunst går op i en højere enhed om det danske fællesskab,” siger hun.

Salling Fondene er ligeledes glade for at kunne bidrage til åbningen af kulturlivet.

“For Salling Fondene er det vigtigt, at vi får genstartet kulturlivet. Vi har nu i mere end et år været helt eller delvist afskåret fra kulturoplevelser, så da Aarhus Teater fik en ekstraordinær mulighed for at kunne genopsætte den Covid19-aflyste Vita Danica forestilling, var det med stor glæde, at vi kunne bidrage økonomisk, ” udtaler Karin Salling, næstformand i Salling Fondene.

Vita Danica – Aarhus Teater og Black Box Dance Company. Foto Christian Bang.

Forestillingens kreative kræfter

Musiker Pernille Rosendahl, instruktør Sargun Oshana og koreograf Marie Brolin-Tani ser også frem til at opføre forestillingen, som de mener er en vigtig skildring af ‘danskhed’.

”Tonerne og musikken fra de gamle danske sange ligger i vores tungeste hukommelsescentre – det er det første og det sidste, vi husker. Så kombinationen af historiefortælling og toner er virkeligt kraftfuld. Jeg tror, at mange har oplevelsen af, at der bliver åbnet direkte ned til nogle dybe sjælestrenge, når vi synger. Jeg oplever, at sangene fungerer som en sanselig historiefortælling, og det synes jeg faktisk vi har et ansvar for at bære videre,” mener musiker Pernille Rosendahl.

Instruktør Sargun Oshana kan specielt relatere til splittelsen mellem kulturer og traditioner.

”Jeg er udstyret med en splittet identitet ved at være både irakisk assyrer og dansk. Jeg føler jo Danmark er mit land, selvom jeg ikke har samme relation til den kulturelle arv. Jeg er stolt af den danske tradition og de danske værdier, selvom jeg også bærer en anden tradition i mig. Måske er den danske nationale identitet også splittet? For vi er både danske og ikke danske, vi er både nationale og globale. Måske kalder vores tid på et nyt fællesskab? At vi finder frem til det, der forbinder os, på trods af diversiteten? At vi kan samles om fælles værdier, i et globaliseret perspektiv. Det gør det interessant for mig at dykke ned i en dansk fortid. At dyrke nostalgien og længslen efter noget, vi engang var, også selv om mine forfædre stod plantet i en anden jord,” slutter han.

Læs mere om forestillingen på www.aarhusteater.dk/vitadanica

Kommentarer