Samfund

Unge midtjyders hverdag og fremtidsplaner er stærkt påvirket af prisstigninger

Op imod halvdelen af de unge midtjyder kigger oftere efter tilbud. Det viser spritnye tal fra Aldis store forbrugerundersøgelse ALDImeter, der zoomer ind på unges hverdag.

Unges hverdag er i forandring. Forbrugerprisindekset har ramt 8,9 og hverdagen er dyr. De stigende priser skaber stress, og over 70 procent af de unge midtjyder siger, at deres levevis og fremtidsplaner i betragtelig grad er påvirket.

Hver fjerde har øget antallet af arbejdstimer som konsekvens af de stigende priser, og op imod halvdelen af de unge midtjyder kigger oftere efter tilbud. Det viser spritnye tal fra Aldis store forbrugerundersøgelse ALDImeter, der zoomer ind på unges hverdag.

Det er blevet væsentlig dyrere at være dansker de seneste seks måneder. Men særligt unge rammes af stigende forbrugerpriser, viser dagligvarekæden Aldis forbrugerundersøgelse ALDImeter. ALDImeter undersøger danskernes hverdag og har denne gang zoomet ind på midtjydernes yngre befolkning. 71 procent af midtjyderne mellem 18 og 30 år siger, at deres levevis og fremtidsplaner er blevet påvirket af de store prisstigninger. Det er 14 procentpoint flere end i aldersgruppen 31+ år, hvor 57 procent siger, at levevis og fremtidsplaner er blevet påvirket.

– Der er stor forskel på, hvordan danskernes levevis og fremtidsplaner påvirkes afhængigt af den enkeltes livssituation. To tredjedele af landets unge er bekymrede for deres privatøkonomi og føler sig pengepressede. Det er en samfundsudfordring, når ALDImeter viser os, at unge forsøger at løse deres økonomiske udfordringer ved at nedprioritere deres sociale liv og de fællesskaber, de er en del af. Det bør ikke alene være unges ansvar at håndtere denne økonomiske bekymring, der kan få afgørende betydning for deres livsvilkår og muligheder for at indgå og tage del i samfundet. I stedet skal det være en opgave, vi som samfund tager del i, fordi konsekvenserne af at isolere ungdommen fra afgørende dannende og demokratiske arenaer på sigt vil få endnu større konsekvenser, siger Olivia Grant fra Ungdomsbureaet, der er en af partnerne bag den seneste ALDImeter.

Fra februar til august 2022 er forbrugerprisindekset steget fra 4,8 til 8,9. Det giver en årlig ekstraregning på op til 38.400 kroner for en gennemsnitlig børnefamilie. Unge singlehusholdninger skal ’finde’ ca. 9.600 årligt.

– De store ekstraudgifter, danskerne oplever, skal der findes råd til, og det kan være ekstra udfordrende, når ens hovedindtægt er elevløn, lærlingeløn eller SU, siger Louise Wendelbo, kommunikationschef i Aldi, og fremhæver bekymrende fakta fra den seneste ALDImeter-undersøgelse:

– Mere end hver 10. ung har sprunget et måltid over for at spare. Det er uholdbart, og det er faktisk muligt at lave god mad på et stramt budget. Det inspirerer vi bl.a. til på mætpåbudget.dk og i samarbejde med Too Good To Go.

Bæredygtig på budget

Mange unge har fokus på bæredygtighed og madspild. Det gælder også de unge midtjyder, hvor hele 36% vælger at købe dagligvarer til udløbspris i et forsøg på at følge med de stigende priser. Langt flere unge bruger desuden apps til at forhindre madspild, og ALDImeter viser, at unge i stigende grad køber Too Good To Go-poser med dagligvarer.

– En stram økonomi behøver ikke betyde knurrende maver eller fravalg af bæredygtighed. Vi har de seneste år haft stort fokus på at engagere de unge i kampen mod madspild. Vi ved jo, at de unge hører til de mest klimabevidste. Vi ved også, at mange har en stram økonomi. Men samtidig har de unge indtil nu været de største madspildssyndere. Og det er jo paradoksalt. Derfor er jeg glad for at konstatere, at inflationen – ifølge ALDImeter-undersøgelsen – har fået de unge til at købe flere overskudsvarer og bekæmpe madspild, siger Heidi Boye, landechef i Too Good To Go.

Too Good To Go er partner på dette års ALDImeter, og har desuden udviklet opskrifthæftet ’Mad med overskud’, som gør det lettere at forvandle madrester til nye retter i samarbejde med Aldi.

Farvel til fællesskabet er ikke en løsning

ALDImeter viser, at 33 procent af Midtjyllands yngre befolkning har skåret ned på fornøjelser som fx restaurantbesøg og biografture, og tæt på hver femte unge midtjyde har fravalgt sociale arrangementer som konsekvens af prisstigningerne.

– ALDImeter viser, at forholdsvis mange unge, skærer tandlægebesøg væk, fravælger sociale arrangementer og frygter spærrede kreditkort på grund af prisstigningerne. Det er tankevækkende. Men forbrugerøkonom Lene Okholm og Danske Lejere, som vi samarbejder med i forbindelse med ALDImeter, peger på madplaner, aktiv budgetlægning og ikke mindst stor agtpågivenhed ved ind- og udflytning af bolig som muligheder for at få pengene til at række. Og som discountsupermarked mener vi naturligvis også, at vi kan være en del af løsningen for unge og alle andre, der gerne vil slanke madbudgettet, siger

Louise Wendelbo fra Aldi.

Kommentarer